رونق تولید در کوره آجرپزی پس از سه سال تعطیلی
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۵۳۷۰۰
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، توجه به تولید داخل و قوی شدن اقتصاد میتواند روزهای خوبی را به ارمغان بیاورد و شرایط جامعه را از وابستگی به ادارات و مشاغل دولتی کم کرده و منجر به کارآفرینی شود.
کارآفرینیهای خُرد و کلانی که جوانه امید را در دل میپروراند و افراد را از وابستگی نجات میدهد.
خبرگزاری فارس مدت زمانی است با معرفی مشاغل خانگی و کارافرینیهای کوچک و همچنین معرفی واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگی که تعطیل شدهاند به جهت کمک گرفتن از دستگاههای ذیربط برای کمک به راهاندازی مجدد و همچنین معرفی واحدهای بازگشته به مدار تولید به همت دستگاهها و یا ارگانها تلاش دارد به این حوزه کمک کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این بار اما سخن از یک کوره آجرپزی قدیمی است، کورهای که از سال ۶۴ در شهرستان ارسنجان از توابع استان فارس راهاندازی شد تا انواع آجر سفال را تهیه و تولید کند.
این کوره با مدیریت عزیز دهقانی به بهرهبرداری رسید و با تلاش و پشتکار سالهای سال فعالیتش را ادامه داد و با ظرفیت تولید ۲۰ میلیون قالب در سال تلاش کرد نیاز استان را پاسخگو باشد.
در همین میان اما با توجه به شرایط اقتصادی خاصی که طی چند سال اخیر بر کشور حاکم شده است، این واحد تولیدی نیز از ترکشهای اقتصادی بی نصیب نماند و به دلیل معوقات بانکی در سال ۹۷ تعطیل شد.
مسوول این کوره آجرپزی در گفتگو با فارس اظهار داشت: متاسفانه هرچه تلاش کردیم نتوانستیم به دلیل مشکلات مالی کوره را با بیش از ۳۰ سال قدمت سرپا نگه دهریم و در سال ۹۷ مجبور به تعطیلی آن شدیم.
وی با اشاره به اینکه محصول تولیدی این کوره آجر سه گُل سفالی برای مصارف ساختمانسازی است، گفت: این کوره در سال ظرفیت تولید ۲۰ میلیون قالب را دارد، اما کار به صورت فصلی است.
دهقانی افزود: در فصل بهار و تابستان که کوره فعال است و در فصلهای پاییز و زمستان در صورتی که بارندگی نباشد، فعالیت داریم اما هنگام بارندگی کوره تعطیل میشود.
وی با اشاره به میزان اشتغال ایجاد شده در این واحد گفت: حدود ۴۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند اما بیش از ۶۰ نفر به صورت غیر مستقیم با کوره همکاری دارند.
دهقانی با بیان اینکه کوره به دلیل مشکلات مالی حدود سه سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ تعطیل بود، گفت: طی این مدت همه کارگران بیکار بودند و با مشکلات بسیاری مواجه شدند و در این شرایط با نامهنگاریها و پیگیریهایی که انجام دادم، دستگاه قضا از ماجرا مطلع شد و به ماجرا ورود کرد.
وی با تاکید بر اینکه از زمان ورود دستگاه قضا به موضوع تا حل مشکل تنها دو ماه طول کشید، گفت: چندین کارگروه در محل استانداری فارس نیز تشکیل شد و با رایزنیهای صورت گرفته بدهیهای بانکی و همچنین بدهیها به شرکت گاز تقسیط شد و با تسهیل شدن مسیر توانستیم دوباره کار را شروع کنیم.
دهقانی همچنین اظهار داشت: این کوره اکنون با شش هکتار مساحت ۳۶ سال قدمت دارد و در کیلومتر ۶ جاده ارسنجان مرودشت واقع شده است.
انتهای پیام/ن
منبع: فارس
کلیدواژه: کوره آجرپزی ارسنجان رونق تولید تعطیلی واحد تولیدی عزیز دهقانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۳۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا ترکی استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در یادداشتی درباره اختلاف نظرها درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه نوشت: «تعطیلات هفتگی در دنیا و در میان مذاهب مختلف موضوعی هویتی و نمادی تمدنی است. چنانکه میدانیم، در جوامع یهودی «شنبه» روز تعطیل است و یهودیان اگر بخواهند روزی را، بهجز شنبه، تعطیل کنند، روز قبل از شنبه، یعنی «جمعه» را تعطیل میکنند. شنبه براساس اساطیر یهودی روزی است که خداوند از آفرینش فارغ شد و به استراحت پرداخت.
مسیحیان نیز که میراثدار آیین مهر هستند، و روز «یکشنبه» را که روز خورشید است روز مقدّس خود میشمارند، اگر بخواهند روز دیگری را تعطیل کنند، روز قبل از آن یعنی شنبه را بر تعطیلات هفتگی میافزایند.
هیچکدام از پیروان این مذاهب هرگز روز بعد از روز آیینی خود را بهعنوان روز تعطیل برنگزیدهاند، چون این اقدام روز مقدس آنان را به حاشیه میبرد و از میزان اهمیت نمادهای فرهنگی و تمدنی آنان میکاهد، لذا هرگز دیده نشده که یهودیان روزهای «شنبه و یکشنبه» و مسیحیان روزهای «یکشنبه و دوشنبه» را بهعنوان تعطیلات هفتگی بپذیرند.
روز تعطیل و جشن هفتگی مسلمانان هم، براساس متون و اسناد و سنت مقدس اسلامی روز «جمعه» است. روز جمعه چون روز اجتماع و جشن مسلمانان بوده، آن را در عربی جمعه، بهمعنی روز اجتماع و در زبان فارسی «آدینه» بهمعنی روز جشن و سرور نامیدهاند.
مردم ایران معمولاً روز پنجشنبه را به برگزاری آیینهای خاصی چون زیارت اهل قبور و رفتوآمدهای خانوادگی و امثال آن میپردازند.
بنابرآنچه گذشت تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند.
اخیراً شاهد جوسازیهای رسانهای شدیدی برای حذف تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هستیم. بهانه طرفداران شنبه به جای پنجشنبه پارهای منافع اقتصادی و همگامی با تعطیلات جهانی و در واقع تن دادن به هنجارهای جهانیسازی است. این زمزمه نغمهای است بدآهنگ و ناموافق با سنت تاریخی مسلمانان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حرکتی است نسنجیده و خام، زیرا هماهنگی با تجارت و تعطیلات جهانی که تنها به بخشی از شرکتها و بازرگانان ایرانی ربط دارد، هرگز اقتضا نمیکند تعطیلات ملی بیش از هشتادوچند میلیون ایرانی که براساس سنتهای کهن و اصیل شکل گرفته، دستخوش تغییری مخرّب واقع شود. برای رفع این مشکل کافی است بخشهای مرتبط با تجارت خارجی را، در حد لازم و ضروری، در وزارتخانهها و بخشهای اقتصادی در روزهای پنجشنبه فعال نگهداریم.
سروده تازه محمدرضا ترکی برای مردم غزه؛ سرقت سیاهی از کلاف گیسوی زنان، قتلعام خواب کودکاناین استدلال که برخی، یا بیشتر کشورهای عربی چنین تغییری را در تعطیلات هفتگی کشورشان اعمال کردهاند هم استدلال کاملی نیست، زیرا این کشورها الگوی ما نیستند و اگر بنا باشد ما در همهجا پاجای پای آنها بگذاریم، باید تقویممان را هم، مثل آنها، به میلادی تبدیل کنیم و...!
و سرانجام، موضوع تعطیلات هفتگی امری صرفاً اقتصادی نیست که چند انجمن اقتصادی بتوانند درباره آن ابراز نظر کنند و بخواهند بر اساس جوسازی و تبلیغات رسانهای سرنوشت آن را رقم بزنند. اساساً موضوعات فرهنگی در حوزه درک و تخصص این انجمنها و محافل نیست. چنین تغییراتی دارای ابعاد و دامنههای تاریخی و تمدنی و فرهنگی ریشهدار است.
انتهای پیام/